Scroll to top

Kommunicera tydligare, 3 vanligaste misstagen

Vi kommunicerar hela dagarna. Med kollegor, mellan chef och medarbetare, som mötesledare, som föredragande i ett styrelsemöte. Som VD inför hela företaget, i skrift, i rapporter och med vår egen hjärna. Den senare är lätt att glömma.

1.
Problemet: Otydlig kommunikation minskar ansvarstagandet
Misstaget: Du pratar för generellt och lindar in orden
Lösningen: Bli konkret!

Vi har utvecklat ett sätt att kommunicera som i många fall är otydligt, inlindat och generellt. Till viss del kan det bero på att vi, i alla lägen vill vara så politiskt korrekta. Vi får ju inte göra någon ledsen. Men glöm inte, känslor är en viktig del av livet. De går att hantera med medmänsklighet och respekt. Att vara tydlig och att vara taskig är inte samma sak.

Det verkar också ibland som att ju mer generellt jag formulerar mig, ju mindre ansvar behöver jag ta. Ansvar kräver ju konkret aktivitet och handling. Det flyr hjärnan om den kan. Om vi inte hjälper den i rätt riktning med uppföljning, disciplin och rätt fokus. Bli mer konkret och få bättre resultat.

Exempel:
Du får jättegärna fixa till den där pappershögen när du har en stund över”
Säg istället ”Dessa underlag ska organiseras i rätt datumordning, när har du tid att göra det?” och följ sedan upp att det blivit gjort den tidpunkten.

2.
Problemet: Dålig genomslagskraft
Misstaget: Ni har inte samsyn när ni pratar
Lösningen: Stäm av och ställ kontrollfrågor

Vi har ibland svårt att få genomslag för det vi säger, och det vi delegerar som chefer. Varför? Vi lägger för lite tid och precision på att försäkra oss om att vi har förstått varandra. När jag tror du har förstått, då slutar jag kommunicera. Det är här den mesta kommunikationen går fel. 

Börja stäm av och utväxla kvitto i din dialog. Ställ några kontrollfrågor.

Exempel:
Fråga: ”menar du att…..  ” ok, så du vill att jag….” Svar: ”Ja korrekt uppfattat” Då har ni samsyn!

3.
Problemet: Tidskrävande och svårt att lösa problem
Misstaget: Dålig kommunikation kring vad problemet faktiskt är
Lösningen: Låt personen sätta siffror på sina egna generaliseringar

Ett annat bra tips är att låta andra sätta siffror på sina generaliseringar. 

Exempel:
”Alla på lagret är så grymt slarviga” Är det sant, menar du alla? ”Nej men väldigt många” Vad är väldigt många i din värld? ”Stina och sven slarvar jämt med att städa i hyllorna”. Ok så alla i din värld är två? Då är ju problemet genast lättare att hantera.

Lägg mer tid och precision på din dialog. Det lönar sig!

Tommy Einarö

tommy@peragenda.se

0708-704721

Related posts