Scroll to top

Skriv målen så att en 10-åring förstår

En stor undersökning bland över 100 000 chefer visar att 15% av medarbetarna hade ingen aning om ledningens mål. 85% trodde att de visst men det var ofta fel. 81% hölls inte ansvariga och 87% visste inte vad de skulle göra för att leverera det ledningen ville*.

Jag ser många målformuleringar i företag som innehåller många fina ord och meningar. Skrivet på ett sätt som vid första anblicken ser fantastiskt ut. Ett exempel, 

”I syfte att öka värdet för våra intressenter, skapa karriärmöjligheter för våra anställda och leva upp till våra fundamentala värderingar ska vi nu öka kundnöjdheten genom att lansera två nya produkter” 

Men vad ska jag som anställd, konkret göra när jag kommer till jobbet, för att leverera detta. ”Ingen aning, jag gör som jag brukar” I exemplet vill man täcka allt som går, i en enda formulering. Det gör att vi tappar det mesta. Vi levererar inte enligt plan.

Det hade räckt att skriva:

”Vi ska lansera 2 nya produkter, x och y, senast 31/8 2019” 

Tydligt, konkret och detta går att bryta ner till insatsmål och konkreta aktiviteter som gör att medarbetare vet va de ska göra. Alla drar då åt samma håll. 

Generaliseringarnas fälla gör att det ser ut som du har koll och är professionell men du får en låg målkännedom och låg leveransnivå. Var mer konkret. Skriv så en 10-åring förstår. Då får du genomslag. När du formulerar mål, tänk alltid utifrån att medarbetarna ska veta vad de konkret ska göra när de kommer till jobbet, för att bidra till leverans.

Lägg mer tid och precision på din dina formuleringar. Det lönar sig!

 

Tommy Einarö

tommy@peragenda.se

0708-704721

 

*4Disciplines of execution; S Cocey

Related posts